Wie is de boeddha?

Wie is de boeddha?

De betekenis van het boeddhisme

De leer die door de Boeddha werd gesticht, staat in het Engels bekend als het boeddhisme. Men kan zich afvragen, wie is de Boeddha? Een Boeddha is iemand die Bodhi heeft bereikt; en met Bodhi wordt wijsheid bedoeld, een ideale staat van intellectuele en ethische volmaaktheid die door de mens kan worden bereikt met zuiver menselijke middelen. De term Boeddha betekent letterlijk verlichte, een kenner. Boeddhisten geloven dat in elke aeon van de tijd een Boeddha wordt geboren, en onze Boeddha – de wijze Gotama die verlichting bereikte onder de bo-boom in Boeddh Gaya in India – was de zevende in de reeks.

Gotama werd geboren als zoon van een Indiase koning aan de grens van het moderne Nepal, 623 jaar voor Christus. De wijzen van het koninkrijk voorzagen dat hij ofwel keizer ofwel Boeddha zou worden, en zijn vader, die wilde dat hij keizer zou worden, hield hem volledig afgezonderd van alle onaangename dingen, opdat hij niet wijs zou worden door het leven te zien. Maar de goden wisten dat Gotama Boeddha moest worden, en daarom bezochten zij de aarde in verschillende gedaanten om hem hen te laten zien. Op drie opeenvolgende dagen, toen hij op weg was naar het koninklijk park, zag Gotama een oude man, een zieke man en een lijk, en zo leerde hij dat mensen – alle mensen – moeten lijden en sterven. Op de vierde dag zag hij een monnik; daaruit begreep hij dat hij, om de weg te leren kennen om het universele verdriet van de mens te overwinnen, de wereldse genoegens moest opgeven. Daarom deed hij in zijn negenentwintigste jaar afstand van zijn koninkrijk en werd een asceet.

Boeddhistische symbolen

Het boeddhisme begon al in de 4e of 6e eeuw v. Chr. toen Siddharta Gautama zijn leer over lijden, nirvana en wedergeboorte in India begon te verspreiden. Siddharta zelf was afkerig van afbeeldingen van zichzelf en gebruikte veel verschillende symbolen om zijn leringen te illustreren. Er zijn acht verschillende gunstige symbolen in het boeddhisme, en velen zeggen dat deze de geschenken vertegenwoordigen die God aan Boeddha gaf toen hij verlichting bereikte.

Het is niet bekend wat de rol van het beeld was in het vroege boeddhisme, hoewel er veel overgeleverde beelden te vinden zijn omdat hun symbolische of representatieve aard niet duidelijk werd uitgelegd in de vroege teksten. Tot de vroegste en meest voorkomende symbolen van het boeddhisme behoren de stupa, het dharmawiel, en de lotusbloem. Het dharmawiel, traditioneel voorgesteld met acht spaken, kan een verscheidenheid van betekenissen hebben. Aanvankelijk betekende het alleen koningschap (een concept van de “Monarch van het Wiel, of Chakravatin), maar het begon te worden gebruikt in een boeddhistische context op de Zuilen van Ashoka tijdens de 3e eeuw voor Christus. Het Dharmawiel wordt over het algemeen gezien als een verwijzing naar het historische proces van het onderwijzen van de boeddhadharma; de acht spaken verwijzen naar het Edele Achtvoudige Pad. Ook de lotus kan verschillende betekenissen hebben, vaak verwijzend naar het inherent zuivere potentieel van de geest.

Andere vroege symbolen zijn de Trisula, een symbool dat sinds ongeveer de 2e eeuw v.Chr. wordt gebruikt en een combinatie is van de lotus, de vajra-diamanten staaf en een symbolisering van de drie juwelen (De Boeddha, de dharma, de sangha). De swastika werd in India traditioneel door boeddhisten en hindoes gebruikt als een teken van goed geluk. In Oost-Azië wordt het hakenkruis vaak gebruikt als een algemeen symbool van het boeddhisme. De hakenkruisen die in deze context worden gebruikt, kunnen zowel naar links als naar rechts zijn gericht.

Het vroege boeddhisme beeldde de Boeddha zelf niet af en was wellicht aniconisch. De eerste aanwijzing van menselijke representatie in de boeddhistische symboliek verschijnt met de voetafdruk van Boeddha.

Share this post

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


You've just added this product to the cart: